Fotografska razstava Mnemosis Andreja Lamuta

V Lamutovem likovnem salonu v Kostanjevici na Krki se bo v petek, 5. 10. 2018 ob 18. uri odprla fotografska razstava Mnemosis avtorja Andreja Lamuta, perspektivnega fotografa mlajše generacije, ki pri svojem delu raziskuje različne analogne in digitalne fotografske tehnike. Fotografije so zanj več kot le nosilci podobe. Razume jih kot fizične objekte, ki morajo biti videni, občuteni in izkušeni. Proces ustvarjanja umetniškega dela in njegova prezentacija sta zanj enako pomembna kot sama podoba. Leta 2016 je s pohvalo magistriral na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, za svoje delo pa je prejel številne nagrade, med drugim tudi študentsko Prešernovo nagrado ALUO ter priznanje za najbolje oblikovano knjigo v sekciji monografske in bibliografske izdaje na 33. Slovenskem knjižnem sejmu za fotoknjigo Nokturno.

Razstava Mnemosis je Lamutov tretji obsežnejši projekt. V njem se najbolj do sedaj odmika od prikazovanja materialne stvarnosti in na fotografijah gledalcu razodeva prostrane notranje svetove, prepredene z nerazložljivimi, pogosto fantazijskimi podobami. Posamezne dele fotografske serije je avtor leta 2018 že predstavil na skupinskih razstavah v Litvi, Angliji in na Hrvaškem, kot celota pa bo serija prvič predstavljena prav v Kostanjevici.

Vizualno gre za smiselno nadaljevanje in nadgradnjo dela, ki ga je nakazal v prejšnji seriji Nokturno (2016), v kateri je raziskoval lastna performativna dejanja v procesu ustvarjanja in njihov vpliv na končni videz fotografije. Če je v Nokturnu razmišljal o premiku od vprašanja kaj fotografirati k vprašanju kako fotografirati, se v Mnemosis sprašuje kako fotografirati v svetu, kjer je že vse fotografirano. Odgovor na vprašanje najde na eni strani v reinterpretaciji obskurnih, množicam neopaznih trenutkih vsakdana, na drugi strani pa v ustvarjanju bizarnih insceniranih situacij in brisanju ločnice med obojnim.

Fotografije iz serije ne nosijo jasno razpoznavnih sledov časa, prostora ali zabeleženega dogodka. Motivi na njih so v neprestanem ponavljanju, ujeti v brezčasje svojega obstoja. Na pričujoči razstavi avtor z vnašanjem drugih medijev izstopa iz strogo fotografske forme in išče načine, kako bistvo projekta gledalcu približati na različnih zaznavnih nivojih. V postavitvi se poigrava s koncepti trajanja, ponavljanja in odnosov med nasprotji ter gledalcu ponuja elemente, ki jih le-ta lahko poveže v svojo celoto.

Temne, monokromatske in visoko kontrastne fotografije bodo s svojo estetiko pozornega gledalca morda spomnile na pozne risbe in grafike Vladimirja Lamuta, po katerem je enota Galerije Božidar Jakac tudi poimenovana. Pri tem ne gre za naključje, saj je Andrej, umetnikov vnuk, odraščal obkrožen z Lamutovimi motivi, kar je zagotovo vplivalo na njegovo današnje umetniško ustvarjanje.

Avtorica besedila: Mirjam Čančer